Artwearness

(English version)

Artwearness; kunstzinnige t-shirt designs- een kunstzinnig -commercieel experiment met een maatschappelijke missie.

In 2014 heb ik samen met Dennis Bakker Artwearness opgericht. Product; kunstzinnige T shirt designs. Als antwoord op de snelle en vervuilende en te goedkope mode industrie. Artwearness, als Awareness met een knipoog. Goeie grafische designs op t shirts van slaafvrije en duurzame katoen. In 2018 is mijn Partner Erik van Scheijndel  erbij gekomen en is Dennis Bakker er mee opgehouden. In 2021 hebben we de stekker er uit getrokken. Hoewel ik kan terug kijken op wisselende succesjes, was het toch ook vooral heel veel werk om alles up to date te houden; van nieuwe designs tot het onderhoud van de website en de backoffice. Het bleek niet te combineren met mijn kunstenaarschap. 

Ondanks dat het een stap in de wereld van commercie was zie ik het toch als een van mijn kunstuitingen, kunstexperimenten. interveniëren in een wereld en daar een ander geluid laten horen. Daar in ben ik geslaagd. En de ontwerpen gaan even het archief in om over een tijdje in een ander jasje weer terug te komen.

sample homepage Artwearness 2020
sample homepage Artwearness. Gestopt in 2021

Artwearness missie & visie (zoals op de website te lezen was)

De tijd waarin we nu leven vraagt om een andere manier van denken, zoekt antwoorden op de massa cultuur, de macht van grote multinationals en de over consumptie. Steeds meer kleine vernieuwende initiatieven proberen een alternatief te bieden voor de bewuste en autonome consument.

Artwearness is zo’n initiatief. Wij creëren unieke, kunstzinnige en duurzame T-shirts. Het is een initiatief van mij samen met Erik van Scheijndel (directeur 19 het Atelier, Zwolle).

Het concept is simpel; het T-shirt als canvas, als sociaal statement en de drager van het shirt als lopende expositie. De ontwerpen zijn kunstzinnige statements en eigenzinnige graphics met inhoud en ironie. Het verleid de drager een beetje uit zijn comfortzone te komen.

Naast de ontwerpen is  Artwearness bijzonder omdat dat er geen voorraad is, elke bestelling wordt per klant speciaal geprint op shirts van “Stella & Stanley”; een merk wat mooie, hoog kwalitatieve moderne en duurzame T-shirt produceert. Hiermee willen we ook een signaal afgeven, een eerlijk product heeft een eerlijke prijs. En positioneren wij ons zelf lijnrecht tegen over de prijsboxers met dubieuze productie ketens.

Artwearness wil kunstzinnigheid, speelsheid, bevlogenheid en duurzaamheid uitademen. Ook in de wijze waarop wij ons manifesteren op onze blog en sociale media wil Artwearness je verrassen en meevoeren naar een wereld vol kunst en filosofie.

Hieronder een overzicht van het digitale promotie materiaal wat verspreid werd op de sociale media kanalen.

Museum campagne

Artwearness museum campagne was opgezet met het idee dat we onze shirts in museale omgevingen wilden gaan aanbieden. Daarvoor hebben we een art selectie gemaakt die in een catalogus werd aangeboden. Zie afbeeldingen hieronder. De modellen die je ziet zijn allemaal bevriende ‘vrijwilligers’.

Artwearness Modellen

De modellen die werden gebruikt voor alle campagnes (behalve de promo’s) zijn allen bevriende modellen die ik hier even noem: Isabel van Sliedregt, Mirthe Langelaan, Richy Kartosonto, Sebastiaan van Sliedregt, Daan van de Koniijnenburg en model L , Ryanne, Damien Eektimmerman, en Freek Pruntel. Hieronder voorbeelden van headers:

Deelname Orange The world campagne-

https://www.deventerpost.nl/nieuws/algemeen/297128/orange-the-world-stop-geweld-tegen-vrouwen-