2015

De serie Metropolieten gaat over de urbane bewoner die losgezongen is van zijn betonnen omgeving of is er helemaal mee samengevallen. Hij geeft gehoor aan zijn eigen natuur en breekt met de natuur en natuurwetten. Terwijl zijn verlangen naar de oer natuur nooit afneemt moet hij dealen met zijn betonnen jungle. Als gevangene van wetmatigheden en conventies tast hij/zij de grenzen van zijn vrijheden af.

“Ik zie ons, mensen soms als gevangene van wetmatigheden en conventies waarbinnen we moeten functioneren. De wereld wordt almaar complexer en het verlangen naar helderheid en eenvoud en vrijheid groeit alleen maar.”

Sweet Dreams. Acryl op canvas 150/100. Twee slapende jongens hoofden op een groot kussen vormen het decor voor een bedrieglijk landschap. De rust en veiligheid waar ze zich altijd in hebben gekoesterd blijkt ten onrechte. Onheil nadert als een dief in de nacht. Geweld, het komt dichtbij, het kruipt onder onze huid. Het is echt, het is hier en niet op een continent ver weg. Een quilty landscape is een landschap waar dingen gebeurd zijn die het daglicht niet kunnen verdragen.Mijn landschap is een naïef landschap. Een landschap waar rauwe werkelijkheid lang aan voorbij is gegaan. Waar excessief geweld in films, muziek en games opgediend werd met een sausje heerlijke gangster heroïek, zonder gevolgen. Virtuele bloedbaden waar het aantal doden je hoog op de ranking doet eindigen. De schietpartijen en verwondingen mooi plastisch, grafisch of in 3d animaties verbeeld.Onschuldig tijdverdrijf en een prachtig verdien model……………………………………………“We waren bad boys in de wetenschap dat ons nooit wat zou kunnen gebeuren.”
Inconvinient, acryl op canvas. 100/70; Hoewel de meeste van ons in de rijke en democratische delen van de wereld denken dat we vrij zijn, vrij om te bewegen, vrij om te denken wat we willen en vrij om te doen zoals we zelf goed dunken. Ik trek dit met dit werk in twijfel. Slavernij is gelukkig iets dat thuishoort in het (niet zo) verre verleden voor de meesten, maar voor sommigen helaas nog altijd een dagelijks feit. Daarnaast durf ik te stellen dat ook de meer rijkere geslaafd zijn zonder het zich te beseffen. Zo zijn we slaafs aan sociale media en hebben we een constante honger naar nieuwe manieren om te communiceren ( lange rijen om een nieuwe I Phone te kunnen kopen). Grote Multi Nationals en de grote media bedrijven regeren en maken ons ‘ de autonome mens’ ondergeschikt aan hun producten. De eeuwige vraag naar meer; meer geld , meer status, meer likes, meer brandstof en meer vlees voor onze biceps en triceps, maken ons zwak en afhankelijk. Het is onzinnig, we zouden met veel minder rijk kunnen zijn. Een beetje minder is misschien een wat ongemakkelijke boodschap.
De Verhulde Waarheid & De Naakte Waarheid (The Concealed and Naked Truth). gelamineerde unieke prints 1.80/ 1.65/ tweeluik Een filosofische kijk op het geloof, de eeuwige strijd tussen het geloof en ongeloof en de religies onderling . De innerlijke strijd in de hoofden en harten van mensen en de fysieke strijd die op leven en dood wordt uitgevochten. Mensen zoeken naar waarheden omdat dat houvast en kaders biedt . Maar waarom dringt het zich dan vaak zo op, de waarheid is toch zeker absoluut? Of is het geloof vervuld van heimelijke twijfels en onzekerheden. Wat of wie moet je eigenlijk geloven.
De Verhulde Waarheid & De Naakte Waarheid (The Concealed and Naked Truth).
gelamineerde unieke prints 1.80/ 1.65/ tweeluik Een filosofische kijk op het geloof, de eeuwige strijd tussen het geloof en ongeloof en de religies onderling . De innerlijke strijd in de hoofden en harten van mensen en de fysieke strijd die op leven en dood wordt uitgevochten. Mensen zoeken naar waarheden omdat dat houvast en kaders biedt . Maar waarom dringt het zich dan vaak zo op, de waarheid is toch zeker absoluut? Of is het geloof vervuld van heimelijke twijfels en onzekerheden. Wat of wie moet je eigenlijk geloven.
Metropolieten. Acryl op canvas. 200/100 cm. Het naakt in dit beeld staat voor openheid, eerlijkheid en kwetsbaarheid. Deze naakte persoon te midden van groteske gebouwen schreeuw het uit, het wil weg uit een beklemming. De gebouwen in het werk zijn toch door het perspectief minder intimiderend voor de toeschouwer dan de persoon op de voorgrond. Verder laat het beeld ruimte voor allerlei interpretatie, je kunt het zelfs naar de actualiteit linken, welke dan ook, vul maar in.
Temporary Out Of Order. Art print op canvas
Temporary Out Of Order. Art print op canvas
L’histoire se Répète, Répète, acryl op canvas 200/150 cm. De geschiedenis herhaalt zich. Een aantal klassieke man figuren en een paar moderne mannen liggen en staan door elkaar heen. Geen idée wat ze van plan zijn maar enige strijd zal er waarschijnlijk onderdeel van zijn. In een Machiavelliaanse apen rots- achtige samenleving, zijn oorlog en strijd uiteindelijk terug te voeren op welke heer er gediend wordt en wie het meisje krijgt. Mensen, culturen en maatschappijen veranderen maar dat zal nooit veranderen.
http://www.maritotto.nl/2014-2/

2014