2014

Metropolieten en andere gedachtesprongen

In 2012 heb ik het schilderij ‘Original Thoughts’ geschilderd. Dit doek is een combinatie van architectonische vlakken en mensfiguren die ondanks het feit dat ze een rol in het decor hebben, wat nietig en verloren lijken. Dit was de aanzet tot een reeks waarbij architectonische vormen of zoals in onderstaand schilderij (Last GateKeeper of Lost Revolutions) menselijk afval, plastic in combinatie met een open natuurlijke omgeving, in combinatie met verweesde of ultiem vrije mensfiguren. In deze reeks zoek ik naar een nieuwe vormentaal die door de vreemde combinaties aan het licht komt. De toevalstreffer luidt de zoektocht om vervolgens te definiëren en als stijl voort te zetten.

Daarnaast heb ik in 2014 een aantal digitale werken gemaakt die enerzijds qua thema goed passen binnen de Metropolieten maar toch ook erg op zich zelf staan: Yes We’re Open & Human Interface.

Last Gatekeeper of Lost Revolutions 2014. Acryl op canvas. 100h/150 b. Menselijk afval, plastic in combinatie met een open natuurlijke omgeving met verweesde of ultiem vrije mensfiguren. Het lichtspel werkt vervreemdend. Er is iets heroisch aan de springende, op lucht voort drijvende vrouwfiguren.
Chairmen: Change, Analyse and Realize. Mixed media: print, stoel, verf, lijm. Chairmen, gaat niet over één grote verlichtte geest maar over meerdere grote geesten. De portretten die ik heb gebruikt zijn afkomstig uit een eerder kunstproject ‘ Mind Your Steps’. Ze zijn destijds gekozen en bewerkt omdat de personages vrij/dwars denkers zijn. Een grote geest is niet altijd onbesproken gedrag maar brengt vaak een omwenteling te weeg. De drie hier getoond zijn mijn 3 gratiën; Analyse (Freud), Change (Malcolm X) en Realize (Picasso).
Chairmen: Change, Analyse and Realize. Mixed media: print, stoel, verf, lijm. Chairmen, gaat niet over één grote verlichtte geest maar over meerdere grote geesten. De portretten die ik heb gebruikt zijn afkomstig uit een eerder kunstproject ‘ Mind Your Steps’. Ze zijn destijds gekozen en bewerkt omdat de personages vrij/dwars denkers zijn. Een grote geest is niet altijd onbesproken gedrag maar brengt vaak een omwenteling te weeg. De drie hier getoond zijn mijn 3 gratiën; Analyse (Freud), Change (Malcolm X) en Realize (Picasso).
(R)Evolver. acryl op canvas 1.00h/1.50b. Een dynamische jongens figuur tuimeld over, langs en door een betonnen wereld. Hij roteerd wel maar evolueerd hij ook?* (Het engels word ‘revolver’ betekent naast pistool ook het woord ‘roterende’ en is de engelse term voor evoluerende – ‘evolver’)                                                                                                                                                                                                                     Dynamic boy figure is tumbling trough a concrete world. He is revolving but is he evolving?
Weapon Of Choice 2.00b/150h.Acryl op canvas.
Weapon Of Choice 2.00b/150h.Acryl op canvas., Particulier bezit: Chicago, USA

 

Yes We're Open. Art print op canvas 100/70
Yes We’re Open. Art print op canvas 100/70: The symbolic ‘open mind’ invites the unknown
Human Interface. Digital artprint. oplage 1/5. Human- Interface gaat over nieuwe goden. Deze nieuwe goden zijn digitaal en worden massaal aanbeden. Net als de klassieke god heeft het geen vaste vorm. De nieuwe God heeft een wereld wijd web waar hetj iedereen toe verleidt. Naast de enorme toevoeging die de digitale revolutie biedt heeft het ook de eigenschap alles omvattend te willen zijn. Het stelt het begrip privacy contant ter discussie. Dat jaagt ook angst aan. Ik verwijs naar Big Brother uit de film ‘1984’. Een film uit 1956 die gaat over 100% controle van een totalitaire grote macht over de burgers. Een nachtmerrie scenario uit het gelijknamige boek van George Orwell uit 1948. Hoewel een gedateerde film van het pre- digitale tijdperk geeft het veel stof tot nadenken.
Human Interface. Digital artprint. oplage 1/5. Human- Interface gaat over nieuwe goden. Deze nieuwe goden zijn digitaal en worden massaal aanbeden. Net als de klassieke god heeft het geen vaste vorm. De nieuwe God heeft een wereld wijd web waar hetj iedereen toe verleidt. Naast de enorme toevoeging die de digitale revolutie biedt heeft het ook de eigenschap alles omvattend te willen zijn. Het stelt het begrip privacy contant ter discussie. Dat jaagt ook angst aan. Ik verwijs naar Big Brother uit de film ‘1984’. Een film uit 1956 die gaat over 100% controle van een totalitaire grote macht over de burgers. Een nachtmerrie scenario uit het gelijknamige boek van George Orwell uit 1948. Hoewel een gedateerde film van het pre- digitale tijdperk geeft het veel stof tot nadenken.
Human Nature/ acryl op canvas 90/70

2013